سه گوهر درخشان غزل بسیار معروف و زیبا از دیوان شمس( مولوی)

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 

 

 سه  گوهر درخشان غزل

بسیار معروف و زیبا از

دیوان شمس( مولوی)

 

 

شمس الحق تبریزی

 

من مست و تو دیوانه ما را که برد خانه

                        

 

صد بار تو را گفتم کم خور دو سه پیمانه

 

 

در شهر یکی کس را هشیار نمی‌بینم

 

                                  

  هر یک بتر  از   دیگر شوریده و دیوانه

 

 

جانا   به   خرابات    آ تا   لذت    جان    بینی

                              

  

    جان را چه خوشی باشد بی‌صحبت جانانه

 

 

  هر گوشه یکی مستی دستی زده بر دستی

                        

          

و آن ساقی هر هستی با ساغر شاهانه

 

 

تو وقف خراباتی دخلت می و خرجت می

   

 

                              

  زین وقف به هشیاران مسپار یکی دانه

 

 

ای لولی بربط زن تو مست تری یا من

                 

                   

ای پیش چو تو مستی افسون من افسانه 

 

از خانه برون رفتم مستیم به پیش آمد

                                    

در هر نظرش مضمر صد گلشن و کاشانه

 

چون کشتی بی‌لنگر کژ می‌شد و مژ می‌شد

                                   

  و ز   حسرت    او مرده صد عاقل و فرزانه

 

گفتم ز کجایی تو تسخر زد و گفت ای جان

                                   

  نیمیم ز   ترکستان    نیمیم    ز فرغانه 

 

 

نیمیم ز آب    و    گل نیمیم ز جان و دل

                                    

 نیمیم   لب دریا    نیمی     همه دردانه

 

گفتم که رفیقی کن با من که منم خویشت

 

                                   

  گفتا که بنشناسم    من خویش ز بیگانه

 

 

من بی‌دل    و دستارم    در خانه   خمارم

                                   

  یک سینه سخن دارم هین شرح دهم یا نه

 

در حلقه   لنگانی      می‌باید   لنگیدن

                                  

  این پند   ننوشیدی از     خواجه علیانه

 

 

سرمست چنان خوبی کی کم بود از چوبی

                                   

برخاست     فغان آخر    از استن حنانه

 

شمس الحق تبریزی از خلق چه پرهیزی

                                 

   اکنون که  در افکندی صد   فتنه فتانه

--------

 

 

 

 

 

حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو

و اندر دل آتش درآ پروانه شو پروانه شو

 

 

     

        هم خویش را بیگانه کن هم خانه را ویرانه کن

 

 

ونگه بیا با عاشقان هم خانه شو هم خانه شو

   

 

ور سینه را چون سینه‌ها هفت آب شو از کینه‌ها

وآنگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو

 

 

 

 

 

 

 

 

باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی

گر سوی مستان می‌روی مستانه شو مستانه شو

 

 

 

 

آن گوشوار شاهدان هم صحبت عارض شده

آن گوش و عارض بایدت دردانه شو دردانه شو

 

 

 

   

چون جان تو شد در هوا ز افسانه شیرین ما

 

فانی شو و چون عاشقان افسانه شو افسانه شو

 

   

تو لیله القبری برو تا لیله القدری شوی

چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو

 

   

اندیشه‌ات جایی رود وآنگه تو را آن جا کشد

ز اندیشه بگذر چون قضا پیشانه شو پیشانه شو

 

   

قفلی بود میل و هوا بنهاده بر دل‌های ما

 

مفتاح شو مفتاح را دندانه شو دندانه شو

 

   

بنواخت نور مصطفی آن استن حنانه را

 

کمتر ز چوبی نیستی حنانه شو حنانه شو

                

   

گوید سلیمان مر تو را بشنو لسان الطیر را

 

دامی و مرغ از تو رمد رو لانه شو رو لانه شو

 

   

گر چهره بنماید صنم پر شو از او چون آینه

ور زلف بگشاید صنم رو شانه شو رو شانه شو

 

   

تا کی دوشاخه چون رخی تا کی چو بیذق کم تکی

تا کی چو فرزین کژ روی فرزانه شو فرزانه شو

 

 

   

شکرانه دادی عشق را از تحفه‌ها و مال‌ها

هل مال را خود را بده شکرانه شو شکرانه شو

 

   

یک مدتی ارکان بدی یک مدتی حیوان بدی

یک مدتی چون جان شدی جانانه شو جانانه شو

 

   

ای ناطقه بر بام و در تا کی روی در خانه پر

 

نطق زبان را ترک کن بی‌چانه شو بی‌چانه شو

 

 ای شمس تبریزی بیا در جان جان داری تو جا

   

 

جان را نوا بخشا شها، شاهانه شو،شاهانه شو

 

 

 

 

 

 

 

بروید ای حریفان    بکشید یار    ما    را

 

به من آورید    آخر    صنم   گریز   پا    را

 

به ترانه‌های شیرین به بهانه‌های زرین

 

بکشید سوی خانه مه خوب خوش لقا را

 

وگر او به وعده گوید که دمی دگر بیایم

 

همه وعده مکر باشد بفریبد او شما را

 

دم سخت گرم دارد که به جادوی و افسون

 

بزند    گره   بر آب او   و ببندد   او هوا   را

 

به مبارکی و شادی چو نگار    من در   آید

 

بنشین   نظاره   می‌کن  تو عجایب خدا را

 

چو جمال او بتابد   چه   بود جمال خوبان

 

که رخ چو    آفتابش   بکشد چراغ‌  ها را

 

برو ای دل   سبک رو به یمن به دلبر من

 

برسان سلام و خدمت تو عقیق بی‌بها را

 

   

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1402 | 9:50 بعد از ظهر | نویسنده : افشین تهرانی .نویسندگان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.