شعری ار استاد شهریار.اشعار فارسی و آذری از استاد رحیم دیندار (کامران)اعمالى كه در شبهای قدر .....

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 

 شعری ار استاد شهریار

 

اشعار فارسی و آذری

از استاد رحیم دیندار (کامران)

اعمالى  كه در شبهای قدر

هر سه شب بايد انجام داد و آن چند عمل است.

علی آن شیر خدا شاه عرب

الفتی داشته با این دل شب

شب ز اسرار علی آگاه است

دل شب محرم سرالله است

شب شنفته است مناجات علی

جوشش چشمه عشق ازلی

دردمندی که چو لب بگشاید

در و دیوار به زنهار آید

کلماتی چو دُر، آویزه گوش

مسجد کوفه هنوزش مدهوش

فجر تا سینه آفاق شکافت

چشم بیدار علی خفته نیافت

ناشناسی که به تاریکی شب

می برد شام یتیمان عرب

پادشاهی که به شب برقع پوش

می کشد بار گدایان بر دوش

شاه بازی که به بال و پر راز

می کند در ابدیت پرواز

آن دم صبح قیامت تأثیر

حلقه در شد از او دامنگیر

دست در دامن مولا زد در

که علی! بگذار و از ما مگذر

پیشوایی که ز شوق دیدار

می کند قاتل خود را بیدار

می زند پس لب او کاسه شیر

می کند چشم اشارت به اسیر

چه اسیری که همان قاتل اوست

تو خدایی مگر ای دشمن دوست

در جهانی همه شور و همه شر

ها علیٌ بشرٌ کیف بَشر

شبروان مست ولای توعلی

جان عالم به فدای توعلی

 

 

 

جز خدا وند علی را به خدا کس نشناخت

 

 

 سر  آن  شیر  خدا  حیدر   کرّار  شکافت

 


 

 

شب بگوید که علی کیست علی یار یتیم

 

 

علی آن آیت حق  بود سوی حق شتافت

 

 

)))))))))))))))))))))))))))))))))

 

شده دلهای جهان عاشق و شیدای علی(ع)

 

ثبت شد در دو جهان شهرت والای علی(ع)

 

از ازل همدم  حق بود و ز  جان  یار  نبی

 

زان سبب اهل دو عالم شده جویای علی(ع)

  

کرم و جود  علی  تا به ابد پاینده است

 

هست  قرآن خدا در دل  بینای  علی(ع)

 

 

هست  او نور خدا ، سیرت او آیت حق

 

آیه اعتصموا..  باشد   معنای  علی(ع)

 

روز محشر که خلایق همه محشور شوند

 

شیعیان مست بگردند ز صهبای علی(ع)

 

اهل  جنّت بشود  شیعه،  اگر دست   دهد

 

برسد نامه اعمال  به   امضای   علی(ع)

 

معنویّت  ز تو جان  یابد و دین از از تو بقا

 

چون عدالت بجهان خیمه زد ازرای علی(ع)

 

کس ندیده است به شبها بدرخشد خورشید

 

می درخشد به جهان قامت رعنای علی(ع)

 

شوکت و همّت و عزّت همه در ذات علیست

 

شور دیگر فکند   قدرت و غوغای علی(ع)

(((((((((((((((((((((((

                   بو    دونیا    ده  مه   تابان  علی دور              

    شجاعتلن  ائدن   طوفان  علی  دور

 

             ازلدن   تا     کی     روزء       واپسینه         

          امیرالمومنین    سلطان     علی  دور   

  

 

                   به غیر از اون دورت  آیه    نام    احمد            

          تمام      معنی     قرآن      علی  دور  

 

                       قیاس  ائدمه  جاهان  اهلین  علینن               

      جماعت قطره  دور  عمان علی دور

 

              مروّ ت     معدنی     دریای     حکمت         

       الا   یا     ایهّا    انسان      علی  دور

 

                 عدالت سایه  سین   سالدی  جاهانه            

        جانن  عد له   ائدن    قوربان    علی دور

 

            قرآن      آیاتینی     حق     نازل    ائدی         

       اونون    جلدی  شه   مردان    علی دور  

 

              دمی عیسی ده یوخ حکمت قولاق وئر         

               دوای    دردی    بیر   درمان    علی دور     

        

           خلیل الله     و    آدم    نوح  و     الیاس        

          مسیح  و  موسی  عمران  علی دور       

 

                اولان  پیروز  خضره  یئدی  سی دده         

            ائدن      الیاسیده    حیران    علی دور    

 

                 سویوق  ائللر     بو یو    فریاد    زردی       

            اولان  دونیاده    بیر داس تان علی دور  

 

                       گؤرچین  احساسی   عدوان دا  اولماز               

        اولان      جلادینه    رحمان    علی دور

 

                اونون    شأ نینده   نازل   اولدی      آیه       

        نماز  اوسته  ائدن    احسان  علی دور

 

             شجاعت      دونیادا   بیر   دفتر  اولسا       

        اونا  سر   مطلع  و    عنوان     علی دور

 

            دینن  گولزاری   سولماز ظلم  و کینلن  

         خزان  گور مز   اونا   باغ بان علی دور

 

          گر ایستیر  دیده گانین  حقی  گؤرسین  

         یقین  ائد     صورت   جانان    علی دور

 

        علی  دن   تابدی   الهام     طبع   کامران    

                                 ائدن      اشعاریده     جولان    علی دور                                      **********************************                   

 

 

 

اعمالى است كه در هر سه شب بايد انجام داد و آن چند عمل است.

 

اول: غسل

 

علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد

كه نماز شام را با غسل بخواند.

 

دوم: دو ركعت نماز كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحيد»

خوانده و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَيْهِ . در روايت

نبوى است: كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد.

 

سوم: قرآن مجيد را باز كند و در برابر خود گرفته و بگويد:اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ

وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي

مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ.

 

خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات و آنچه در آن است

و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نيكوترت و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش،

اينكه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.

 

سپس هر حاجتی كه دارد بخواهد.

 

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ

وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ

 

خدايا به حق اين قرآن، و به حق كسی كه آن را بر او فرستادى و به حق

هر مؤمنى كه او را در قرآن ستودى و به حق خود بر آنان، پس احدى

شناساتر از تو به حق تو نيست

 

چهارم: قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن .

 

پنجم: خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.

 

ششم: اين شبها را احيا بدارد، روايت شده هركه شب قدر را احيا بدارد،

گناهانش آمرزيده مى شود. هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى

كوه ها و پيمانه درياها باشد.

 

 

 

هفتم: صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن است

كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحيد» بخواند.

 

هشتم: اين دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي

نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ

قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ

وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي

عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي

نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لا آيِساً

مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّي فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ

أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ

 

خدايا شام كردم درحالی كه براى تو تنها بنده كوچك و خوارى هستم

كه براى خويش سود و زيانى را به دست ندارم و نمى توانم از خود

پيش آمد بدى را بازگردانم، به اين امر بر خويش گواهى مى دهم،

و در پيشگاهت به ناتوانى و كمى چاره ام اعتراف مى كنم، خدايا بر

محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن،

از آمرزش در اين شب وعده دادى وفا كن، و آنچه را به من عنايت فرموده اى

كامل ساز، كه من بنده بيچاره، درمانده، ناتوان، تهيدست خوار توام.

 

خدايا مرا فراموش كننده ذكرت قرار مده در آنچه سزاوار آنم فرمودى،

و نه فراموش كننده احسانت در آنچه عطايم نمودى، و نه نااميد از اجابتت،

گرچه مدّت زمانى طولانى گردد، چه در خوشى يا ناخوشى، يا سختى،

يا آسانى، يا عافيت، يا بلا، يا تنگدستى، يا در نعمت همانا تو شنونده دعايى.

 

اين دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه

در اين شبها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند.

علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شبها، درخواست آمرزش

و دعا است برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران

و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده اند، و چه آنان كه از دنيا رفته اند،

و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه

بتواند و در بعضى از روايات وارد شده: دعای جوشن كبير را در اين سه شب بخواند.

 

اعمال مخصوص شب نوزدهم رمضان

 

شب نوزدهم رمضان: اين شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است

و شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت

آن يافت نمى شود. عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است

و تقدير امور سال در اين شب صورت می گيرد و فرشتگان و روح كه اعظم

فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می آيند

و به محضر امام زمان (عج) مى رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده

بر آن حضرت عرضه می دارند.

 

در اعمال این شب آمده است؛

اول: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ

 

سوم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ

وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی

لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ

الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ

فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ

بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند

 

 

 

اعمال مخصوص شب بیست و یکم رمضان

 

فضيلتش زيادتر از شب نوزدهم است و بايد اعمال آن شب

را از غسل و احياء و زيارت و نماز هفت قُل هُوَالله و قرآن

بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاى جوشن كبير و غيره

در اين شب به عمل آورد و در روايات تاكيد شده در غسل و احياء

و جدّ و جهد در عبادت در اين شب و شب بيست و سيّم و آنكه شب

قدر يكى از اين دو شب است و در چند روايت است كه از معصوم سؤال كردند

كه معيّن فرماييد كه شب قدر كداميك از اين دو شب است، تعيين نكردند. بلكه

فرمودند ما اَيْسَرَ لَيْلَتَيْنِ فيما تَطْلُبُ يا آنكه فرمودند ما عَليْكَ اَنْ تَفعَلَ

خيرا فى لَيلَتَيْنِ و نَحْوُ ذلِكَ وَقالَ شَيْخُنَا الصَّدُوق فيما اَمْلى عَلَى

الْمَشايِخِ فى مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الاِمامِيَّةِ وَ مَنْ اَحْيى هاتَيْنِ

اللَّيْلَتَيْنِ بِمُذاكَرَةِ الْعِلْمِ فَهُوَ اَفْضَلُ

 


اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان

 

اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه السلام قسم

یاد فرموده که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.

 

دوم: خواندن سوره حم دخان

 

سوم :خواندن سوره قدر هزار مرتبه

 

چهارم: آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات دعای فرج را.

 

پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی

وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی

مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ

عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ

 

ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ

وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ

وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ

حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ

وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی

 

هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است:

 

یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا

ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ

وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ‏] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ

فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ‏] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ

[طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ‏] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ‏] وَ لا بِحَیْثٍ

[بِحَیْثُ‏] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ

مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ

پس دعا می‌کنی به آنچه بخواهى.

هشتم: آنکه غیر از غسل

اوّل شب غسلى نیز در آخر شب کند

و بدان که از براى غسل و احیاء این شب و زیارت

امام حسین علیه السلام

و صد رکعت نماز فضیلت بسیار و تاکید شده شیخ در تهذیب روایت کرده

از ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام که فرمود در شبى که امید

مى رود شب قَدر باشد، صد رکعت نماز کن. بخوان در

هر رکعت قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را ده مرتبه.

گفتم فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم ،

ایستاده بجا آورم؟ فرمود:

نشسته بجا آور . گفتم اگر قوّت نداشته باشم،

نشسته بجا آورم؟ فرمود:

بجا آور به همان حالى که به قفا خفته اى در فراش خود.

و از دعائم الاسلام روایت است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله در

دهه آخر ماه رمضان رخت خواب خود را جمع مى کرد و کمر همت خود را محکم

مى بست براى عبادت و در شب بیست و سیم اهل خود را بیدار مى کرد و آنها

را که خواب رُبُوده بود آب به صورتشان می‌پاشید و حضرت

فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت

در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود خواب آنها را به کمى

طعام و مهیا مى کرد آنها را براى احیای آن شب از روز.

یعنى امر مى فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که

شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مى‌فرمود محروم کسى است که از

خیر امشب محروم بماند و روایت

شده که حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بود، چون شب

بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند،

به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود

تا به صبح علامه مجلسى (ره) فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد

در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه کامله را بخواند.

خصوصاً دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید

حرمت داشت و به عبادت و

تلاوت و دعا به سَر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر

در فضیلت مثل شب قدر است

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 14 فروردين 1397 | 11:47 بعد از ظهر | نویسنده : افشین تهرانی .نویسندگان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.